En hjemmeside om kaffevogne – Læs anmeldelse her

kaffevogn københavn

Jeg har været inde og kigge på hjemmesiden kaffe-moelle.dk, her kan man leje en kaffevogn og få en uddannet barista med i prisen. Det er sådan set cool nok, og igen så handler den her side ikke om at hænge folk ud, men om at kigge på hjemmesider som jeg har en fobi imod.

Og det som jeg har en fobi imod når det handler om den her side, hvor man kan leje en kaffevogn, er flere ting. Lad mig starte fra en ende af.

  • De har en Facebook Like Box på forsiden

I det her tilfælde betyder det at deres loadhastighed på hjemmesiden kommer op på et forstyrrende højt antal sekunder, nemlig 4 ½ sekund. Det er simpelthen dårlig brugervenlighed. Hvem gider vente næsten 5 sekunder på at hjemmeside loader?

Og hvis du ikke gider vente på det, så gider Google heller ikke. Hvis du har hørt om søgemaskineoptimering ( SEO) før, så ved du at det her er dårlig SEO. Det betyder simpelthen at den her side som udlejer kaffevogne og kaffecykler, kommer længere ned i Google`s søgeresultater, når folk søger efter netop “Kaffevogn” eller “kaffecykel” på Google. Dårlig SEO har jeg en fobi over for 🙂

 

  • De har ikke nogen tydelig CTA box på forsiden

Igen bliver det lidt nørdet. CTA betyder “Call To Action”, og når jeg nævner at de ikke har nogen tydelig CTA box på forsiden er det ikke bare fordi at jeg ser det som en person der til dagligt beskæftiger sig med digital marketing, men igen ser jeg det som et tegn på manglende brugervenlighed, også kaldet User Experience (UX).

Hvis du er en kunde som lander på den her hjemmeside, og du gerne vil leje en kaffevogn, hvordan finder du så kontaktmulighederne? Jo, der er et lille ” Kontakt os” oppe i menuen ( som der er på stort set alle hjemmesider), og den skal man nok finde hvis man lige kigger efter. Men pointen i god UX er at det skal være så nemt som muligt at få opfyldt sine behov på en hjemmeside. Og hvis vi går udfra at folk der besøger hans hjemmeside, efter at har foretaget en søgning der for eksempel hedder ” lej kaffevogn”, jamen så er det nok en person der hurtigst muligt vil i kontakt med nogen der kan leje ham en kaffevogn, og ikke en hjemmeside der forklarer om alt muligt andet, som loader langsomt, som har fokus på Facebook og hvor man skal anstrege sig for at finde det sted hvor man kan få lejet den forbandede kaffevogn.

Hvad kan man selv gøre for at andre ikke får fobier over ens hjemmeside?

Når man ikke arbejder professionelt med Digital Marketing ( SEO / Søgemaskineoptimering) som jeg gør, så er mit helt simple tip, at man simpelthen bare tænker det her: “KISS” ( Keep It Simple Stupid)

Personligt bryder jeg mig ikke om at kalde nogen for stupid/ dum, men princippet bagved, det holder.

Du tænker muligvis: “Jamen, så svært er det da heller ikke at finde den kontakt info oppe i menuen??”, og det er det heller ikke. Det er den samlede mængde af ting på en hjemmeside, hvor man ” bare lige skal” det ene eller det andet. Det er anstrengende. Og de sider som gør det absolut mest simpelt for folk, er de sider der konverterer bedst. Det vise al statistik.

Jeg håber du kan bruge indlægget her til noget. Og smid gerne en kommentar med din holdning til emnet her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *